Religionskritik på religionens villkor?

Hanna Gadban och Bahareh Andersson kritiserar på SVT Debatt d 1/7 FEMEN med påståendet att deras aktioner är kontraproduktiva. FEMEN kallas för extremister och jämförs med de riktiga extremister som de försöker rikta sökljusen mot. Ska bara bröst numera betraktas som extremism?

Författarna skriver att man inte ska ”förolämpa” deras heliga platser oavsett vad som lärs ut där, islamism, jihad eller terrorism. Varför ska representanter för en religion ges ett sådant frikort att säga vad de vill utan att någon tillåts reagera, när företrädarna för en politisk organisation inte får det? Menar författarna att all civil olydnad är fel, även den som inte skadar någon person eller egendom? Var Pussy riot:s demonstration mot den rysk ortodoxa kyrkans förlegade kvinnosyn och vidriga homoförakt, i en av deras katedraler också fel?

Författarna argumenterar för att provokationer, som FEMEN:s, bara bidrager till att ytterligare radikalisera islamisterna. Att deras aktioner befäster islamisternas bild av västerländska kvinnor som horor. Här är man inne på fel spår. Med detta tankesätt låter vi islamisterna sätta spelreglerna. Vi dansar efter deras pipa. Om vi ska föra en diskussion där de får definiera vad som utgör dålig respektive bra moral så har vi redan förlorat innan vi börjat. Ska då västerländska kvinnor bli lite mer kyska så att islamisterna inte ska tycka att de är horor? Ska en kvinna som uppträder barbröstad vare sig på stranden eller i en legitim protest anses vara av dålig moral bara för att tillfredsställa extremistiska muslimers synsätt? Om den västerländska kvinnan istället, inte ska anpassa sig efter islamisternas syn på dem, Hanna och Bahareh, varför ska FEMEN-aktivisterna då fördömas?

Författarna tror sig vinna striden mot de islamister som de menar har en medeltida kvinnosyn, genom att förmå dem att förstå feministernas synsätt medelst debatt. Detta förefaller vara något optimistiskt. Det ligger i de radikala religiösas natur att inte lyssna och de har tillräckligt med skäl att se fram emot en framtid där de inte behöver beakta meningsmotståndare. Islamismen är på tillväxt i Europa, inte på väg tillbaka. Samtidigt har vi en statsmakt som gör allt för att islamisternas krav på religiös särbehandling ska tillgodoses. Således Bahareh och Hanna, det är inte lätt att omvända de som känner att de har vind i seglen.

Hur ska man gå tillväga om man inte kan övertyga sina extremistiska motståndare? Man ska appellera till alla som faller där emellan. Man ska göra som européernas gjorde med kristendomen. Man ska belysa bakåtsträvarnas reaktioner på moderniteten genom att provocera och provocera och sedan provocera lite till. Då visas deras sanna natur upp för alla.

FEMEN-aktivisterna klädde av sig själva om man ser till ytan, men egentligen tjänade deras aktion till att klä av islamisterna. Där stod bakåtsträvarna ”nakna” inför allas åsyn och öste skymford över kvinnorna som hade vågat utmana deras föreställningar, nakna inpå själen.

Lite missriktat blir det när författarna skriver: ”Om vi accepterar detta beteende accepterar vi även att kvinnor viker ut sig på sina arbetsplatser, för att visa sitt missnöje i sin strävan efter jämställdhet.”

Den halvnakna protesten riktar sig mot sexuellt förtryck och har där sin relevans, medan t.ex. en kvinnlig sjuksköterska eller en lärare som protesterar för högre löner inte har nytta av denna typ av aktion, då så många andra faktorer spelar in där som inte har med sex och kön att göra. Mosképrotesten handlar inte huvudsakligen om jämställdhet, om jag har förstått den rätt, utan om sexuell kontroll. Således är konklusionen orimlig.

FEMEN protesterar, i detta fall, mot könsmaktsordningen inom konservativa och radikala muslimska miljöer, där mannen söker kontrollera kvinnans sexualitet, hennes attraktionskraft och hennes fortplantning. I detta sammanhang tjänar den barbröstade protesten sitt syfte, genom att deklarera att: ”Ni kontrollerar inte MIN kropp”!

21 kommentarer

  1. Maria: Jag kan inte veta detta då Bahareh för länge sedan har blockerat mig på FB eftersom hon inte tål just kritik av sin religion!

    Gilla

  2. Mons, jag ser bara en rubrik. Hur hittar jag texten. Rubriken bli blå när jag klickar på den men inget mer händer?

    Gilla

  3. Vill jag visa hur odräglig min granne är, så kan jag ju gå in och kissa på hans vräkiga finrumsmatta som han är så uppblåst över. Han kommer då med sannolikhet att bli mycket upprörd och visa sin sanna natur. När han blir aggressiv och jagar mig med okväden och elakheter kommer de andra att vända sig emot den där upplåsta typen. Eller…

    Gilla

    • Trams Anders! Din liknelse har ingen som helst relevans. FEMENS protest sker i det offentliga rummet och dessutom i en lokal som finansieras av skattebetalarna.

      Gilla

  4. Att FEMEN skulle vara extremister är givetvis fel. Extremister skjuter och spränger. Möjligen kan vi kalla FEMEN desperata. Och de är kränkta av islamisternas syn på våra värderingar, som vi vill hålla oss med i våra hemländer.

    Den seriösa delen av kritiken mot FEMEN gällde kontraproduktivitet. Islamisterna radikaliseras ytterligare. Har de makt, är det inte bra. Mons Krabbe kan hävda, att för maktlösa töntar kan det däremot vara bra att få veta, att det är just det man är. Löjliga. Knäppa idéer: ”Stick och göm er! Ni skämmer ut er.”

    Men nu har de makt. Mons Krabbe kanske vill beskriva dem som psykiskt sjuka, farliga, skjutande och sprängande. Men de kanske kan påverkas i rätt riktning, om man hanterar dem på rätt sätt.

    Om Hanna Gadban och Bahareh Andersson försöker ta den kampen, är deras ord riktade till islamisterna. Då måste de nog uttrycka sig som de gör. Försiktigt, som om de vore vårdare på stormavdelningen.

    I det här fallet håller jag alltså med dig till stor del, men inte helt.

    Gilla

    • Absolut Christer, de är definitivt inte extremister. Om bara bröst är extremism så får vi nog jämställa våra stränder med madrasas.

      Jag vet inte om jag skulle beskriva de radikala muslimerna som psykiskt sjuka! Istället är de enkelspåriga och intellektuellt låsta. Kräver absolut åtlydnad, utan att acceptera resonemang runt religionen. Detta är alltid farligt!

      Hanna och Bahareh riktade sig till islamisterna, medan jag menar att dom istället skulle rikta sig till allmänheten mer. Det som sägs till islamsiterna ska vara samma som till alla andra. Religiösa föreställningar får inte kontrollera hur individen lever sitt liv och dessa föreställningar ska alltid kunna sättas under debatt. Ingen ska kunna säga att en person eller en text är för helig för att kritiseras.

      Gilla

      • Jag tänkte nog mest på den barbröstade FEMEN-gudinnan på bilden. Bör inte islamisterna visa respekt för andras religion? Bara bröst ingår ju i en kult, vars ålder kräver respekt. Islam är ju en ung religion (likt mormoner, JV, Bahá’í, scientologer m.fl.), som rimligen bör visa blygsamhet.

        Gilla

Lämna en kommentar