RECENSION
Jag hade hört mycket negativt om denna serie, men frestelsen att se med egna ögon vad Amazon gjort med Tolkiens mästerligt skapade fantasivärld var för stor för att kunna motstå (OBS: Inga spoilers om handlingen!).
Trailern var ju inte direkt lovande. Inte minst med ljudslingan, där en kvinna sjunger; ”Speak your truth”, vilket är en referens till den vämjeliga föreställningen idag, att var person har ”sin egen sanning”. Som om det inte fanns en objektiv sanning. Detta fungerar som en förvarning om vad som väntar!
När väl programmets två första avsnitt är genomlidna så framträder ett fiasko, i och för sig visuellt vackert, men med ett segt tempo och platt och ofta genomkorkad dialog, såsom när protagonisten Galadriels bror säger; ”Vet du varför ett skepp flyter, medans en sten sjunker? För att en sten ser bara nedåt (-) medans skeppet ser uppåt, mot stjärnorna!” Vad i hela….???
Tre teman kan jag snabbt identifiera:
1) Kvinnokamp
Detta är den uppenbara intrycket från inledningen av denna serie. Den värdiga och nästan transcendenta kvinnliga alvmagikern Galadriel från Sagan om Ringen, är nu i sin unga version, en argsint, intolerant och tjurskallig krigare och dessutom en usel ledare, som vill lämna skadade efter sig. Detta motiveras med att hon är den enda som förnimmer och förstår hur man ska hantera ondskan och att alla män runt omkring henne är korkade, fega och saknar hennes driv. Värst av alla manliga alvporträtt är det av den unga Elrond, som i Sagan om Ringen var en så kraftfull karaktär. Här är han däremot bara löjlig, med sin ytterst feminina framtoning. Svärdet bär han mer som en handväska än ett vapen. Den Elrond som var mest vaksam mot ondskans styrka i Tolkiens böcker, är nu aningslös inför den och bryr sig mest om hur Galadriel mår. När han försöker ta udden av hennes ilska med orden; ”I want to hear about YOU. Your harrowing journey!”……kryper det i mig. Inte bara orden, utan hur de sägs. Måste ses antar jag. Hela denna demontering av Elrond, syftar så klart till att bereda plats för Galadriel så att hon kan framträda som den enda starka ledaren av alvvärlden.


2) Anti-vit kamp
Detta överlappar med ovan. Kanske ska uttrycks mer specifikt som anti-vit man-kamp! När det gäller alverna, så är alla vita manliga alver tröga och svaga och/eller feminina figurer. Den enda som inte är det, som visar på vaksamhet och handlingskraft, är så klart den svarta alven Arondir, som nere i söder förnimmer ondskans närvaro och är en riktig alfa-alv!
Bland ”hårfötterna”, vilket är ett annat namn för hobbittarna, är den enda med mer än en halv hjärna den svarta hövdingen. Vid sin sida har han så klart tre svarta häxor. Övriga är aningslösa och korkade.
Denna typ av casting är tyvärr numera standard inom film numera! Så pass att många inte ens tänker på det längre.
Den enda vita människo-man med lite driv, som visar någon form av löfte för fortsättningen, är högst troligt egentligen Sauron i förklädnad (han tog enligt Silmarillion ibland skepnaden av en estetiskt tilltalande man i syfte att bedra).
3) Multietniskt
Tolkiens värld var befolkad av ganska klart definierade folk. Tolkiens Middle Earth (Midgård) skulle föreställa ett förhistoriskt Europa. Det befolkades därför i hans värld av vita personer. Även alverna och dvärgarna var vita. Utanför detta förhistoriska Europa fanns andra folk. Haradrim, som kan liknas vid araber och Easterlings, vilka liknar östasiater. Sedan har vi orcherna, som troligen ska föreställa bl.a. hunner och mongoler.
Dessa folk blandades inte i Tolkiens värld. De stred och ibland försköt varandra, men blandades inte. In träder då dagens mångkulturella agenda! Nu måste allt framställas som det mångkulturella Utopia som man vänstern drömmer om idag. Alla folk; människor, alver och dvärgar, har precis samma blandning av vita och svarta. Detta trots att svarta personer inte ens fanns med i Tolkiens värld. Det man gjort med historiska filmer om riktig europeisk medeltid, gör man nu även med Tolkiens fantasivärld. Ingen respekt visas för hans skapelse. Hans verk är egentligen lika mycket en tolkning av historien, som fantasy. En historia av kamp mellan européer och de folk som omgett oss. Detta narrativ passar dock väldigt illa med den bild av historien som man vill måla upp idag och det mål man strävar mot. Således tar man Tolkiens verk i besittning…..och förvanskar det! Alla som inte håller med är, enligt Amazon, rasister…..precis som man förmodligen anser att Tolkien också var.
Syftet med denna serie var aldrig att vårda hans arv och hylla det, utan att äga och kontrollera det! Se till att det inte kan användas på ett sätt att det skulle kunna skada mångfaldsagendan. Såsom Peter Jackson, förmodligen omedvetet, gjorde med sina filmtolkningar av Sagan om Ringen, genom att tolka böckerna så nära han bara kunde.
Tack Mons, för att du gör mig besviken i förväg, jag kan nu stålsätta mig inför detta helgerån som jag liksom du antar att jag inte kommer kunna låta bli att titta på. Just den feministiska kampen, att hjältinnan ska få kosta på sig att vara en, som vi uppfattar det, dålig förebild som du konstaterar är ett av de mest obehagliga.
Det man håller på att göra, eller försöka göra, är att förändra vår djupaste moraluppfattning. Kvinnor har rätt att behandla män sådär, enligt den nya ideologin, och det är könsmaktsperspektivet, vår hävdade historiska respektlöshet mot dem, som nu kommer ifatt oss och ger dem rätt att ge igen. Jag har sett exempel på det i andra Hollywoodproduktioner, filmer där den kvinnliga hjältinnan tillåts utöva extremt våld mot pojkar som gör klumpiga närmanden. Det är helt i sin ordning, enligt filmens mall, inte alls något vi ska fördöma, tvärtom jubla över, eller, som män, underkasta oss vårt straff för arvssynden.
Vad du beskriver är också att man stjäl även vår fantasivärld, en tillflykt man kan ta när det ser alltför illa ut i den verkliga. Men där detta vidriga klet nu kommer smeta sig in i ens medvetande utan att man kan göra mycket åt det. Silmarillion är utan tvekan Tolkiens främsta saga, jag har läst den flera gånger, jag gissar att dagens medieindustri bara väntar på att få förvanska även den. Ren historierevisionism och det är svårt för mig att förstå hur Tolkiens ättlingar kan acceptera den.
Magnus
GillaGillad av 1 person
Ja, det där med könsmaktsperspektivet och att kvinnor nu (precis som färgade innan) anser sig ha rätt att behandla vita män som skit för (inbillad) gammal ost är en bekymmersam utveckling. Det som syns på duken kommer nämligen även sedan i verkligheten. Vi ser det rent av till stor del redan nu!
Vad gäller Tolkiens ättlingar, så tror jag att dom accepterar vad som helst…så länge priset är rätt! De har ju uppenbarligen sålt rättigheterna utan några som helst krav på innehållet!
GillaGilla
”Svärdet bär han mer som en handväska än ett vapen”. Ha, ha… Bra där.
GillaGillad av 1 person
Skriv en ny artikel om kriget i Ukraina. Det saknar vi.
GillaGillad av 1 person
Det kommer snart!
GillaGilla
se min analys: https://newsvoice.se/2022/03/erik-forsman-analyserar-strategier-i-ukrainakriget/
Lite inspiration taget från dina artiklar.
GillaGilla