GOD Fornnordisk JUL!

God Jul, alla bloggläsare!

Julen är ju en högtid som det tampas om mer och mer. Modernt har blivit att peka på alla inslag i den som är importerade. Istället vill jag ta tillfället i akt att påpeka hur mycket som faktiskt har Nordiskt ursprung. Orsaken till firandet är, formellt sett, Jesu födelse, men som bekant så fastslogs datumet för hans födelse för att passa tidsmässigt med de olika förkristna firandena av midvintersolståndet i det Romerska riket. Här i Sverige hade vi som bekant Midvinterblot.

Tomtens föregångare är det grekiska helgonet St: Nicholas, men på goda grunder kan man hävda att dagens tomte är formad med guden Oden, Allfadern, som förebild, från när han i formen av en vandringsman besökte folk i hemmen, i sitt långa vita skägg och med hatt och käpp.

 

Oden som vandringsman, av George von Rosen, 1888.

 

Och tomtenissarna är som alla vet skapade utefter föreställningen om hustomten i nordisk folktro. Fram tills 1800-talet delades presenter ut av julbocken, som man tänkte var någondera av bockarna Tanngnjóstr och Tanngrisnir, som drog Tors vagn. Idag står bocken dock snällt under granen…..eller i flammor i en rondell i Gävle….

Julskinkan som har en central plats på vårt julbord, är Tors gris Särimner, som återskapades varje natt, så att han kunde äta den på nytt påföljande dag. Kanske därför den aldrig tycks ta slut…?

Julgranen, som vi är bekanta med idag, formades i norra Tyskland, men om inspirationen till dessa kom från de julstänger och julruskor vi sedan länge har haft här i norr vid Jul, låter jag vara osagt. Klart, vågar jag nog påstå, är dock att granen symboliserar blotträdet i Uppsala, runt vilket midvinterblotet kretsade. De röda kulorna i granen, ska efterlikna de röda äpplen som man initialt hade, som i sin tur symboliserade de blodiga offer som hängdes upp i blotträdet.

Roligt är det i alla fall att vår fornnordiska kultur har satt sådana spår det av anglosaxarna globalt spridda julfirandet. Allt svenskt kommer inte utifrån, som en del vill få oss att tro idag. Fira nu er Jul med stolta hjärtan. Sedan tar vi nya tag, mot ett sundare Sverige!

Med dessa ord, vill jag önska er alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

4 kommentarer

  1. Intressant läsning! Jag vill inte ha någon blodig offerfest förstås, men åhh vad jag är trött på fåniga tomtar och i synnerhet Jesusbarn. Samt denna köphysteri, usch.Jag firar midvinternatten på annat sätt.

    Gilla

  2. Man kan tolka julgranen som ett blotträd men mer symboliskt som Världsträdet Yggrasil. Jag skulle dock inte säga jultomten är inspirerad av Oden. Det är snarare så att Sankt Nikolai kopplats till tomtarna (som i alla fall jag tycker påminner om de fornnordiska dvärgaren) och så har man helt enkelt kallat den jultomten.

    Gilla

    • Hej Mons!
      Din uttydning av substansen i vårt julfirande är insiktsfull. Allt detta fanns i förkristen tid, inkl blot, offer av djur men även människor. (Jfr Trägudars land, som jag förmodar du har läst)
      Det förunderliga är att dåtidens kristna kristna företrädare lyckades tömma ceremonierna på innehåll och fylla dem med innehåll som knyter an till Jesu födelse. En återgång till det gamla är inte särskilt önskvärt.

      Gilla

Lämna en kommentar