Böneutrop kränker individens rättigheter

DEBATT

(MED Bloggen 19 feb 2018)

 

Växjö muslimers ansökan om att få ha böneutrop från sin moské har rivit upp en ordentlig debatt. Mest anmärkningsvärt är kanske ändå det märkliga ställningstagande som kommunens handläggare tar, när det gäller böneutropen, vilket sätter fingret på ett problem i dessa sammanhang. Frågan om religionens roll i samhället och frågan om hur religionsfriheten ska tolkas, är för stor för att avgöras av ett miljö- och hälsoskyddskontor på kommunal nivå. Här måste riktlinjer dras upp på nationell nivå, och frågan ska givetvis avgöras med hänsyn till dess egentliga natur, och inte som en eventuell olägenhet.

Vad gäller frågan som sådan så är påståendet, från den lokala imamen Ismail Abu Helal, att det är en del av religionsfriheten att tillåta böneutrop, inte i linje med vår moderna syn på begreppet. Rätten att utöva sin religion får nämligen enligt denna syn, inte ske på bekostnad av en annan rättighet. Nämligen rätten att slippa att påtvingas religiösa budskap i det offentliga rummet och i sin egen personliga sfär. Tanken att man i sitt hem ska behöva höra religiösa budskap skalla mellan väggarna är fullkomligt absurd i ett modernt samhälle.

I ljuset av denna självklarhet måste man ifrågasätta Växjö kommuns ställningstagande, att det inte är någon principiell skillnad mellan böneutrop och oljudet från glassbilen. En besläktad jämförelse är likställandet av böneutrop med kyrkornas klockringningar. Biskopen Fredrik Modéus var inne på detta spår när han välkomnade både klockringningar och böneutrop över Växjö. Skillnaden är dock avsevärd, eftersom klockringningen inte för ut ett budskap, utan bara markerar en händelse, såsom ett bröllop eller en begravning, eller för att ange tiden. Klockringning har dessutom historiskt sett haft en bred användning som går långt utöver det religiösa. Rådhus har klockor, som ringer varje timme. Skolor hade förr klockor som ringde för att kalla barnen till lektion. Bruket att ringa i klockor har alltså långt ifrån endast en religiös betydelse, och kan knappast ses som ett fenomen som påtvingar landets invånare religiös propaganda, som är fallet med böneutropen.

Böneutrop kränker inte bara individens rättigheter, utan även är en signal om den tilltagande kamp om utrymmet i det offentliga rummet, som det normativt mångkulturella samhället tveklöst leder till. Denna kamp om utrymme är destruktiv och verkar för samhällelig splittring. Alla har rätt till sin egen tro, men utövandet av denna tro ska ske på ett sådant sätt att andra inte påtvingas densamma på ett orimligt vis. 

Imamen Helal säger att böneutropen är nödvändiga för att muslimerna ska kunna känna sig hemma i Sverige. Detta uttalande signalerar en djup oförmåga till insikt i varför så många muslimer har kommit till Sverige i överhuvud taget. Den stora förekomsten av politiskt dysfunktionella länder, sekteristiska konflikter och underpresterande ekonomier i Mellanöstern har en direkt anknytning till den stora roll som man har tillåtit religionen att spela i samhället. Den politiska oron och de frekventa inbördeskrigen kan knytas till just kampen om det offentliga utrymmet och makten över människornas liv. Vare sig man har flytt till Sverige från konflikterna i regionen, eller från den ekonomiska underutvecklingen, så är källan till problemen densamma: religionens makt över politiken!

Om man, som imamen, nu säger att man behöver ha mer islam i samhället för att kunna känna sig hemma så visar man att man inte har förstått problemet. Det är ibland förståeligt att närheten och de känslomässiga banden förhindrar en sådan här insikt, men då faller det på vårt samhälle, att säga stopp och belägg. Vi måste markera att Sverige är ett land där det offentliga är sekulärt och religionen är en privatsak. Vi kan inte tillåta att de tankemönster som bevisligen inte har varit gynnsamma för Mellanöstern, nu etablerar sig här.

11 kommentarer

    • Exakt! En av mina FB-vänner kom med samma goda förslag. Tycker det är en lysande idé.

      Kruxet är väl att islam verkar vara en religion som inte är så mycket för reformer. För att uttrycka det snällt.

      Gilla

  1. Om vi fortsötter att vata toleranta mot de intoleranta, kommer toleransen att försvinna förr än vi anar. Nej till alla propagandautrop i det offentliga rummet!

    Gilla

    • Sant det där. De som är för toleranta mot de intoleranta, kommer med tiden finna att deras toleranta värld förloras. Man kan tycka att det låter motsägelsefullt. Genom att försöka skydda toleransen mot de intoleranta så kan man tycka att man själv påskyndar avskaffandet av toleransen, men det är enda vägen. Allt gott måsta ha gränser! För mycket av det goda förstör inte bara en individ, utan även ett samhälle.

      Gilla

  2. Detta handlar självklart om muslimers vilja att befästa och normalisera Islams närvaro i vårt samhälle. Allt annat som sägs är bara svepskäl och dimridåer.

    Gilla

  3. Jag gillar din formulering av problemen och ditt resonemang. Egen åsikt: Vi har avskaffat den kristna religionens makt över politiken här i Sverige. Vi fick en sekulär stat. Varför skall vi då ge en annan religion makt och inflytande?

    Ett tips: Den polska nyhetskanalen tvn24 påstår saker, enligt vad polska personer i min omgivning säger. I Polen finns över en million ukrainska flyktingar (bl.a. från Donbass). Vet du något om det? Stämmer det? I så fall, hur räknar EU i flyktingstatistiken?

    Tvn24 påstås även hävda, att det fåtal (ca 2500) muslimska flyktingar, som också släppts in, är mycket missnöjda över att vara där. ”Mina polacker” säger att ukrainarna är glada att vara där, och arbetar överallt, bl.a. inom vård, handel och hantverk.

    Gilla

    • Jag har sett samma siffror för ukrainska flyktingar till Polen. Hur EU räknar? Tja, jag har sett ganska fula uttalanden från Juncker i stil med att dessa flyktingar inte räknas och att Polen därmed inte ska slippa att ta emot migranter från Mena och Afrika.

      Gilla

  4. Ett av de många problemen med islam är att religionen – läs: den religiösa tillhörigheten – spelar en så stor roll för att ge individerna en identitet. Sättet att manifestera gudstron på påverkar individens status i det islamiska genomreligionifierade samhällsbygget.

    I Sverige har vi länge försökt att avdramatisera och marginalisera religionernas betydelse som identitetsskapande faktor/markör. Den vägen bör vi svenskar inte avvika ifrån.

    Tvärtom så kan vi göra ännu mer. Typ att dra ned på kyrkklockeringning i det offentliga rummet. Den som prompt vill lyssna till kyrkklockors klang kan lämpligen göra det genom att till sin mobiltelefon e d ladda ned en app innehållande inspelade kyrkklockors ljud. Jfr med vad thomask69 skriver här ovanför i detta kommentarsfält.

    Gilla

    • Kruxet är att det inte finns stat vs kyrka inom islam. Det är samma sak. I.a.f. enligt skrifterna. När vi i väst odlade nationella identiteter runt staten, i syfte att skapa stabilare samhällen s.k. nationalstater, så blev dessa knutna till språk och kultur. I den muslimska världen blev religionen istället grunden för nationen. Umman är Nation of Islam!

      Jag tycker inte att det finns anledning att dra ner på klockringning. Det är en tradition som inte är allena religiös och som är förankrad i sedvana. Vi ska inte behöva sudda ut hela vår kultur helt plötsligt!

      Gilla

  5. Jätte bra text verkligen inspirerande, jag hoppas bara att fler börjar inse det här stora problemet som kommer att förstöra detta svenska samhälle och begränsa intehrationen för de som kommer hit. Det måste sättas stopp, det har gått alldeles för långt. Jag tror verkligen av hela mitt hjärta som många andra att detta kommer leda till ett inbördeskrig som sverige unte har haft på flera hundra år, men hoppas så klart att det inte behöver leda till detta.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s