De lättkränkta aktivisterna är de som verkligen skrämmer på Halloween!

Kanske mer än någonsin tidigare har rasismdiskussionen blossat upp när det gäller utklädslar till Halloween. Jag tar min utgångspunkt i en serie artiklar på Nyheter 24. Framför allt http://nyheter24.se/nyheter/bildextra/780858-sa-undviker-du-att-vara-rasistisk-pa-halloween, men även http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/780906-butik-i-goteborg-kritiserad-for-rasistisk-halloween-kostym.

Nu är det dags igen, folket ska tillrättavisas och omskolas i enlighet med de lättkränkta aktivisternas senaste bud om vad som är acceptabelt beteende. Dags för moralpoliserna att springa ut och jaga lovfirande barn som leker cowboys och indianer eller någon tös som vill i klä sig en Pocahontasdräkt till Halloween. Upprättandet av ”Ministeriet för efterlevnad och politiskt korrekt anpassning” ligger nog inte långt bort. Nya modeord som ”kulturell appropriering” (1) lanseras och de som inte ”förstår” de lättkränktas känsliga sinnelag deklareras vara rasister på studs!

Kulturell appropriering är ytterligare ett i en lång rad av uttryck som kan användas i enlighet med vad den upprörde aktivistens avsikter är för stunden. Att folk runt om i världen kopierar dansen Harlem Shake är inte ok och leder till upprörda känslor och prat om appropriering, men när vita ungdomar integreras in i den svarta rappkulturen, som konsumenter, efterliknare och ibland producenter (Eminem), då är det ok och appropriering nämns inte. När Bodil Sidén klär ut sig till Malala för att hylla hennes ställningstagande mot konservativ islam så är det inte ok vilket deklareras vara ett otillbörligt bruk av muslimsk klädedräkt, men när svenska kvinnor iklär sig slöja för att visa stöd för samma konservativa muslimska kvinnosyn så är det plötsligt ok. Sensmoralen är att så länge det passar det syfte man stödjer så är det inga problem, men om inte så brännmärks det som kulturell appropriering.

Varför är detta överhuvudtaget en valid fråga idag? Vem ska bestämma över vad en individ får låna från andra kulturer? Varför är det bara vita som inte får låna från andra kulturer? Mänskligheten är präglad av ett enda långt utbyte av innovationer och kulturella uttryck mellan civilisationerna! Helt plötsligt ska vi sätta stop för det när specifikt vita tar intryck av en annan grupp. Har inte andra grupper tagit ett ganska stort intryck av de vita? Är inte hela den moderna civilisation som vi lever i idag grundad på värden och produktionsformer som har sitt ursprung i den vita världen, såsom jämlikhet, liberalism, yttrandefrihet, demokrati, industrialisering, funktionell klädsel osv?(2)

När det gäller utmålandet av Halloweenkostymer föreställande indianer eller geishor och liknande som rasistiska så reses många frågetecken. Liknande dräkter sägs ”förstärka stereotyper av marginaliserade grupper”, men är detta sant?

För det första, om man nu vill se det som att stereotyper är implicita i dräkterna, vilket de sällan är, så kan man hålla i tanken att vi själva i stor skala marknadsför och säljer i varje turistbutik en sådan tänkt stereotyp om oss själva i form av vikingahjälmar och andra attribut från de krigare som omvärlden ser som druckna våldsmän. Ska jag bli kränkt varje gång en japan tar på sig en sådan hjälm och låtsas ”härja runt” som en vild viking? Det är i de flesta andra länder möjligt att inhandla liknande dräkter som de kränkta ser som förringande. Jag har aldrig hört en japan beklaga sig över att bruket av geishadräkter skulle vara rasistiskt, såsom indikeras i den nämnda artikeln.

Vilka grupper är marginaliserade? Är japanerna, en av världens mäktigaste folkgrupper, marginaliserade? Är  japaner boende i Sverige marginaliserade? Det kan man knappast påstå! Är araberna marginaliserade (apropå arabiska utklädslar med det eventuella tillskottet av bombbälten och liknande)? Kan man verkligen betrakta ett folk som lade under sig stora delar av världen på bästa imperialistiskt sätt för marginaliserad i ett globalt perspektiv? Ska man inte kunna tåla någon satir alls? Det faktum att nästan alla av terroristerna under 9/11 var saudier ska man alltså inte kunna ha lite roligt med, såsom folk skojar med vikingarna?

Är syftet verkligen alltid att förlöjliga? Jag vill göra ett undantag för s.k. ”blackface” där vita framställer sig som svarta. Ursprunget ligger i att vita målade sig så för att spela svarta roller där svarta inte själva fick beträda scener, men den som gör det idag gör det, misstänker jag, gör det för att förlöjliga en ras och det är därmed rasism i mina ögon.

Med detta undantag, knutet till hudfärg, åsido, så anser jag det omöjligt att generalisera om missaktning mot folkgrupp bara med anledning av att en person iklär sig denna grupps traditionella klädedräkt, såsom är fallet med vikingautstyrslarna. Man kan ta indianklädslar som exempel. Under mina föräldrars uppväxt så var cowboys mot indianer en viktig lek, men den (barn)litteratur som gav upphov till leken gav inte en ofördelaktig bild av indianerna. Indianerna målades upp som de ”ädla vildarna” som levde i samklang med naturen (populärt idag) och det förtäljdes att de kunde uppvisa en stor grymhet emellanåt men hade samtidigt ett stort andligt djup. Således är vanan, i detta land, att klä ut sig till indian, inte ett uttryck för missaktning, utan snarare något som vill återspegla allt från en neutral till en positiv syn av den nordamerikanska indianen. (3) Sexualiseringen av indian- eller geishadräkterna som visas upp i artikeln är inte riktat mot dessa grupper, utan är givetvis ett uttryck för en allmän sexualisering av samhället som på samma sätt ”drabbar” vikingadräkter och allt annat från himmel till jord.

Således; vänstern använder uttryck som kulturell appropriering och sin rasism-noja som redskap för att styra samhällsdebatten där de kan använda dem där det passar deras syften, men ignorera när det inte gör det. Om barnen vill klä ut sig till indianer så låt dem för all del göra det. Det innebär inget ringaktande av de stolta prärieindianerna. Snarare det rakt motsatta!

Noter:

(1) Kulturell appropriering definieras av Nyheter 24 som ”att kopiera och klä sig i attribut som tillhör en marginaliserad grupp”‘
(2) Nu pratar jag inte om kultur i största allmänhet, där det definitivt finns stora bidrag från olika kulturer runt om i världen, till vår gemensamma kunskaps- och erfarenhetsbas, utan om de specifika kulturella uttryck och produkter därav som skapade den moderna civilisation som nästan alla av oss lever i idag, vilka har sitt ursprung i västvärlden!
(3) I artikeln som jag hänvisar till har författaren villigt missuppfattat den aktuella indianklädseln till att representera indianer från norr till söder på de amerikanska kontinenterna, allt i ansträngningen att få med chilenska invandrare på ”kränkningståget”, vilket definitivt inte är fallet. De syftar inte till att representera inka-indianer eller eskimåer, utan de specifika nordamerikanska slättindianerna.

Annonser

Om Mons Krabbe
Jag är en liberal-konservativ skribent och samhällsdebattör. På denna blogg skriver jag artiklar om säkerhetspolitik, historia, samhälle och religion. Är aktiv inom Medborgerlig Samling, där jag sitter i styrelsen. Är talesman i Utrikesfrågor och i Integrationsfrågor för Medborgerlig Samling.

4 Responses to De lättkränkta aktivisterna är de som verkligen skrämmer på Halloween!

  1. Majsan says:

    Vem minns inte 9/11 och rubrikerna därefter. Drygt två månader senare hade företaget julfest och ett gäng studenter hade hyrt lokalen bredvid. Det var maskerad och temat var uppenbarligen något i stil med ”schejker och haremsdamer” och det fanns gott om bin Ladins med plastpuffror . Enda rubriken som dök upp i lokaltidningen handlade om att det blivit rökutveckling, för det blev det verkligen, och brandkåren var på plats 🙂

    Det var alltså några år sedan och jag kan bara föreställa mig vad som skrivits idag istället. Spela roll att en stor del av studenterna (tandläkarlinjen om jag inte minns fel ) uppenbarligen var från just regionerna temat härstammar ifrån. Om man ens hade kommit på eller vågat föreslå ett dylikt tema idag … det vore väl sexistiskt, islamofobiskt och jag vet inte allt.

    Man håller på att ta död på humor och livsglädje i detta land.

    • monskrabbe says:

      Roligt att du tar upp just det! Min studentförening hade en sådan fest ett tag efter 9/11! Man måste kunna skämta med eländet!

  2. Rune says:

    ”Mänskligheten är präglad av ett ända långt utbyte av innovationer och kulturella uttryck mellan civilisationerna!”
    ————————————-
    Vad då för ”ända”? Eller menade du ”enda”?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: